Z Windowsem "za pan brat"...
Piotr Palusiński
co o hobby naszego mvp winno się wiedzieć
20-11-2007
Podobnie jak w poprzednich wersjach Windows, także w Windows NT jądro systemu (rdzeń) został podzielony na trzy podstawowe składniki: User, Kernel oraz GDI.
Każdy z wymienionych składników zawiera dwie dynamiczne biblioteki DLL, jedną
32-bitową i drugą 16-bitową. Jest to konieczne by zachować zgodność z poprzednimi wersjami Windows, które były 16-bitowe
Moduł User
Odpowiada za komunikację użytkownikiem. Obsługuje on dane otrzymywane z klawiatury, myszy i innych urządzeń wejściowych - i odpowiednio reaguje na nie obsługując interfejs użytkownika obejmujący m.in. okna, ikony. Jest także odpowiedzialny za obsługę dźwięku, zegara systemowego i porty komunikacyjne.
Moduł Kernel
Obsługuje podstawowe funkcje systemowe, takie jak usługi plikowe, zarządzanie pamięcią i procesami. Gdy na komputerze uruchamiana jest aplikacja to właśnie Kernel ładuje odpowiednie pliki EXE i biblioteki dynamiczne DLL wykorzystywane przez tę właśnie aplikację. Kernel zawiera zarówno usługi przeznaczone zarówno dla aplikacji 32-bitowych, jak i aplikacji 16-bitowych (stosując proces translacji polegający przekształcaniu formatu 16-bitowego na 32-bitowy). Inną usługą świadczoną przez Kernel jest obsługa wyjątków (zdarzenia zachodzące podczas działania aplikacji, wymagające uruchomienia oprogramowania nie obsługiwanego w normalnym przepływie sterowania). Kernel może się skomunikować z aplikacją obsługującą wymagane funkcje i rozwiązać powstały problem. Podczas działania aplikacji Kernel uruchamia i zarządza wątkami każdego z procesów danej aplikacji, zajmuje się ponadto alokacją pamięci wirtualnej.
Moduł GDI (Graphic Design Interface)
Odpowiada za wszystko, co jest wyświetlane na ekranie. Obsługuje również operacje wyprowadzania grafiki na inne urządzenia wyjściowe (np.drukarki). GDI udostępnia funkcje wykorzystujące podstawowe operacje graficzne (np. rysowanie linii), manipulacje na mapach bitowych oraz pośredniczące w przesyłaniu danych do niezależnych sprzętowo sterowników urządzeń obrazujących grafikę (karty graficzne). Możemy wyróżnić dwa podstawowe podsystemy GDI: podsystem grafiki i podsystem drukowania.
Dla tych, którzy chcą lepiej poznać czym zajmuje się nasz krajan podaję adresy stron internetowych:
Kim są MVP, co to w ogóle jest:
http://www.microsoft.com/poland/communities/mvp/about.mspx
http://www.microsoft.com/poland/communities/mvp/join.mspx
http://www.microsoft.com/poland/communities/mvp/faq.mspx
Co to jest rejestr systemu Windows:
http://support.microsoft.com/kb/256986/pl
http://fuhperfekt.republika.pl/rejestr1/rejestr1.html
opracowanie: Andrzej Solarz
|